Sådan laver du keywordanalyse gratis

by Torben Slot Dabelsteen

Her får du den komplette opskrift inklusiv eksempler på, hvordan du laver en simpel keywordanalyse (søgeordsanalyse), der giver dig en topplacering i Google på ordene, som din målgruppe søger på

Analysen bør laves allerede før, du lancerer websitet, kampagnen eller din landingpage – før du publicerer et ord derpå. Du bør selvfølgelig ikke fortvivle, hvis du allerede har en hjemmeside og ikke kender nøgleordene, du skal angribe for at blive fundet af folk, der søger på din niche.

Du kan stadig nå det – og drage stor fordel af undersøgelsen.

Læs mere om, hvordan søgeordsanalyse underbygger enhver online kommunikation og markedsføring og simpelthen gør den mere succesfuld.

… Og lad os så komme i gang med den komplette opskrift inklusiv eksempler på, hvordan du laver en simpel keywordanalyse, der giver dig en topplacering på ordene, din målgruppe søger på.

Alt, du behøver, er en browser og et Excell-ark.

Keyword analysen – the basics

Keywordanalysen viser dig søgeord, du skal satse på i din søgemaskineoptimering (SEO), derunder i produktionen af tekster, du publicerer på online. Den finder ordene ud fra relevans for hjemmesiden, men også ud fra antal søgninger på ordet, som brugerne har lavet den sidste måned samt konkurrencen om at ligge helt i top, når brugerne søger på ordet.

Keywordanalysen er vigtig, fordi du ikke automatisk bliver No. 1 under relevante søgeord.

Selv, hvis du har en fornemmelse for, hvilke ord du vil findes på og optimerer dit website og tekster derefter – er det slet ikke sikkert, du når dine mål, hvis ikke du laver analysen.

Lad os sige, du begynder at leje dit sommerhus ud via din egen hjemmeside. Du ved, at Google blandt andet indekserer søgeresultater efter, hvor mange gange bestemte ord optræder i overskrifter, underoverskrifter, brødtekst, sidetitler, url og forskellige tags i backend. Du optimerer hjemmeside og tekster efter ordet ’sommerhus’ – men det er spildt. Du dukker ikke op i Google før på side 10 eller 100.

Nok er der 450.000 månedlige søgninger på ’sommerhus’ i Google. Til gengæld konkurrerer du med 993.000 søgeresultater. Blandt resultatsiderne bruger 734.000 nøgleordet i titlen – 536.000 bruger det i Url’en (web-adressen), mens 3740 sider bruger ordet både i sidetitel og Url.

Titel og url er vigtige parametre, som Google rangerer sine søgeresultater efter. Det mest basale Onsite SEO-trick er at rette titel og url til efter valgte nøgleord. Søgemaskinerne rangerer dog også efter backlinks – efter, hvor mange websites, der linker til dig.

Som første link på Googles resultatside for søgning på ordet ’sommerhus’ vises en side fra Cofman.com. Cofman er et stort sommerhusudlejnings-site. Pt. har det 415.898 links til at pege på sig.

Nr. 2 og 3 på resultatsiden har også alle over 100.000 backlinks. Bings Backlink Checker fortæller dig, at de højst-rangerende resultater er etablerede websites, som også annoncerer. På din private hjemmeside vil du aldrig kunne få så mange til at linke til dig, medmindre du annoncerer massivt på Nettet og så bliver det pludselig dyrt.

Konkurrencen på ’sommerhus’ viser sig enorm. Det giver ingen mening for dig som privatudlejer at producere tekster og på anden måde optimere dit site til at konkurrere på ordet.

Hvis du vil have en chance for at blive fundet, skal du bruge et andet ord eller satse på en mere specifik vending, hvori ’sommerhus’ indgår.

Google Analytics Keyword Tool viser dig, at der findes 6.600 søgninger pr. måned på ordene ’billige sommerhuse’. Der findes 8.100 søgninger på ’luksus sommerhus’. Hvis du gør keywordanalysen færdig, kan det vise sig, at konkurrencen også her er for høj i forhold til indsatsten, du vil ofre på optimering. Det kan være, du hellere skulle gå efter nøgleordene ’sommerhus Nordfyn’ og ’sommerhus Hasmark’, nu dit sommerhus ligger i Hasmark på Nordfyn. Der findes trods alt henholdsvis 260 og 480 månedlige søgninger på vendingerne – og konkurrencen kan være til at overskue, ja faktisk kan det være, at du uden større vanskeligheder går direkte ind og bliver No. 1.

Det rigtige ord, de rigtige søge-vendinger – dem, du bør optimere efter og som du har reel chance for at blive fundet på, afhænger af

  • relevans for din hjemmeside og det, du sælger
  • antal, der søger på ordet eller vendingen
  • konkurrencen på ordet eller vendingen

Spørgsmålet er om det giver mening for dig at tage konkurrencen op jf. indsatsen, du kan afsætte for at nå en topplacering. Keywordanalysen afslører, hvor konkurrencen er lav eller passende – hvad det koster dig at nå en top-placering og hvor megen trafik, du kan forvente, når du når dit mål.

Brug Google Adwords Keyword Tool – det er gratis

Du ved, at adgang til den største mængde data, giver det mest akkurate output, hvis data behandles forsvarligt.

92 procent af alle danske søgninger foregår i Google. Også på verdensplan er Google klart den mest brugte søgemaskine. Google har adgang til den største mængde data. Søgninger er gratis. Google Adwords Keyword Tool er gratis. Bing Backlink Checker betaler du heller ikke for.

Brug Google Adwords Keyword Tool (GAKT) til at få kendskab til antallet af søgninger på nøgleord. Brug det almindelige Google søgefelt til data over søgeresultater. Knyt dit websted til Bings Webmaster Tools og brug  Bings Backlink Checker (Dashboard > Diagnosticering og værktøjer > Linkoversigt) til overblik over antallet af backlinks til dine konkurrenter. Alternativt kan du tjekke backlinks via denne søgning link: “url” i Google.

GAKT viser dig, hvor mange Googlesøgninger, der findes på bestemte ord. Redskabet foreslår vendinger, du ikke selv har tænkt på i relation til ordet og viser dig, hvor mange der søger på dem.

Data fra GAKT skal du sammenholde med data, du får gennem konkrete Google-søgninger i et Excell-ark. Sådan kan du regne på konkurrencen om at ligge øverst.

Kort om funktioner i Google Adwords Keyword Tool

GAKT giver dig ideer til relevante nøgleord på to måder:

  1. Brug feltet ’Websted’ og få ideer til nøgleord ved at lade redskabet foreslå dem ud fra en bestemt url
  2. Brug feltet ’Ord eller udtryk’ og få ideer til nøgleord ved at lade redskabet foreslå alternativer til bestemte ord eller vendinger

Hvad enten du bruger ’Websted’ eller ’Ord eller udtryk’, foreslår Google dig nøgleord, du kan optimere efter og viser dig, hvor mange der søger på dem.

Antal søgninger på nøgleord fortæller dig imidlertid ikke, hvor svært det er at dukke op som No. 1 eller 3 på ordet. For at få det at vide, skal du medregne så mange kendte SEO-parametre, du har adgang til. I første omgang er det ord i sidetitel, url og antallet af backlinks.

Der bør indskydes, at GAKT også har et konkurrenceparameter, men som titlen på redskabet antyder, er det kun parameter for, hvor stor konkurrencen er blandt Adwords, det vil sige blandt sponsorerede eller betalte links – dem, du finder umiddelbart under søgefeltet og i højre side af skærmbilledet på en næsten hvilken som helst Google-resultatside.

Parameteret gælder ikke for organiske links, det vil sige dem, der dukker op, når for folk publicerer materiale på deres website, som du har gratis adgang til.

Sådan laver du Keyword-analysen

    1. Lav en brainstorm over ord, der er relevante for dit website og som netop dine kunder vil søge på for at finde varer som dine. Vær grundig i din research. Sæt dig ind i, hvilke ord, der bruges i branchen og tilpas findings dine formål:
      • Skel mellem vendinger, der søges på for at finde info om din niche og for at købe din vare.
      • Find relevante generiske termer og relevante specifikke termer.
      • Tjek konkurrenternes nøgleord ved brug af feltet ‘Websted’ i GAGT. Det vil alt sammen give dig ideer til nøgleord, du bør optimerer efter, så fremt de rette betingelserne er tilstede
      • Husk – det er ikke kun dét ene relevante keyword, du skal tjekke. Det er også synonymer og varianter af ordet – ordet i ental og flertal – ordet i sammenhæng med andre ord (nøglevendingen) – hvilket alt sammen gør keywordanalysen til en temmelig tidskrævende proces, der kræver research, research og research.
    2. Tast ordene ind i GAKT. Lad redskabet vise dig, hvor mange, der søger på dem. Læg mærke til relevante søgeord, som redskabet forslår og noter ord og data for ’globale… ’ og ’lokale månedlige søgninger’ i et Excell-ark.

      søgeord, globale månedlige og lokale månedlige søgninger

      På hjemmesiden www.PalePoets.com findes et menupunkt, der hedder ’Udbud’. Her kan virksomheder og organisationer udbyde reklame- og storytellings-opgaver, som poeter kan hjælpe dem med. Som bekendt har poeter en god fantasi. Ideen er, at få dem til at bruge den også i kommercielle henseender. Arket viser uddrag af relevante søgeord, som kategorisiden 'Udbud' på Palepoets kunne findes under i Google - og dernæst antallet af globale og danske søgninger på ordet pr. måned

    3. Søgninger på Google-tags er næste skridt. Følgende søgninger – og især den sidste – kan ved yderligere behandling være med til at give dig et overblik over konkurrencen på givne nøgleord. Brug disse tags, når du søger og noter resultater i Excell-arket:
      • “nøgleord eller -vending” (medtag anførselstegn). Søgningen viser hvor mange søgeresultater, der indeholder nøjagtigt dette ord eller disse efter hinanden.
      • intitle:”nøgleord eller -vending” – som viser, hvor mange søgeresultater, der bruger nøjagtigt dette eller disse ord i sidetitlen.
      • inurl:”nøgleord eller -vending” – der viser, hvor mange søgeresultater, som bruger nøjagtigt dette eller disse ord i Url’en.
      • intitle:”nøgleord eller -vending” inurl:”nøgleord eller -vending”. Søgningen viser, hvor mange sider, Google finder, der bruger dette eller disse ord efter hinanden i både titel og Url.

        Keyword søgninger på Google tags

        Søgninger på Google-tags er næste skridt, før du kan beregne konkurrencen på dine keywords

    4. Nu kan du regne på konkurrencen og ROI. Divider ‘lokale månedlige søgninger’ med søgeresultater for “nøgleord eller -vending”, for intitle:”nøgleord eller -vending”, inurl:”nøgleord eller -vending” og begge dele på engang. Jo højere tallet er for output, desto lavere er konkurrencen på ordet. De grønne tal viser, hvor konkurrencen er lavest, mens de mørke markerer, hvor det er sværere at gøre sig gældende.

      ROI for keyword-arbejde

      Jo højere tallet er for output, desto lavere er konkurrencen på ordet ifølge den foreløbige beregning. Vi arbejder videre ordene foran de grønne tal.

    5. Check antal og kvalitet af backlinks via Bings Backlink Checker.

      Link-evaluation

      Billedet viser links, der peger mod de første fem søgeord under nøgleordene, jeg udersøger. Kategorien 'Backlinks' viser det totale antal backlinks til domænet, mens ''Backlinks til Url' viser, hvor mange, der linker til den specifikke side.

Analysen viser, at det sagtens kan betale sig at optimere siden ‘Udbud’ på PalePoets.com efter alle fire nøglevendinger.

Alle fire vendinger viser lav konkurrence, når vi søger og regner på lokale månedlige søgninger divideret med søgninger på tags. Vi kan også rimelig hurtigt få bygget de links til den specifikke side, der skal til for at komme helt til tops i Google under alle kategorier.

Det gælder måske lige med undtagelse af ‘historiefortæller’, hvor den specifikke side er identisk med domænet og dermed har temmelig mange backlinks.

Du kunne gå dybere i analysen af backlinks. Det gør jeg ikke gøre her.

Allerede nu ser jeg dog, at den højest rangerende under nøgleordet ‘historie-fortæller’, nemlig www.steiner.dk kun har 5 backlinks til sin side og url. Det kunne tyde på, at de resterende top-placeringer ikke er optimeret optimalt efter ordet. Backlinks er jo ikke det eneste SEO-parameter, der tæller og flere af siderne har måske allermest rank-power på helt andre ord.

Primære nøgleord bliver ‘tekstforfatter søges’ og ‘historiefortæller’

Jeg vælger primært at optimere siden efter to nøglevendinger, nemlig ‘tekstforfatter søges’ og ‘historiefortæller‘.

Da mulighederne for at opnå en topplacering også er gode for ordene ‘udlicitering kommuner’ og ‘reklame tekst’, vælger jeg dem som sekundære mål for optimering.

Jeg vælger både primære og sekundære nøgleord, da siden, jeg optimerer på PalePoets.com, er en kategoriside.

Som, der kommer flere og flere udliciteringer på, vil kategorisiden vokse. De vigtige nøgleord vil optræde i større og større antal på siden.

Siden retter sig mod digtere på den ene side – og mod virksomheder, organisationer, kommuner og andre, der sysler med kommunikations- og storytellings-projekter, de vil have hjælp til, på den anden.

Digterne har sitet fat i. Det kommer på sitet i forvejen og PalePoets er på alle andre punkter optimeret til at blive fundet af dem.

Det er udbydere, der skal finde siden i Google. Det er dem, der skal lade sig friste af muligheden for at udlicitere på Palepoet.com – derfor de lidt upoetiske nøgleord.

Jeg vælger altså både ‘tekstforfatter søges’ og ‘historiefortæller’ og ‘kommuner udlicitering’ og ‘reklame tekster’ som mine nøgleord. Google Adwords Keyword Tool viser mig, at der til sammen findes omkring 1.300 søgninger på vendingerne pr. måned.

Nu ved jeg ved, hvad der skal til.

Jeg ved, at hvis jeg opnår en placering som No. 1 på nøgleordene, trækker jeg 35 % af alle klik, som søgningerne resultere i. Det siger statistikken.

Keywordanalysen og mine optimeringsbestræbelser vil altså, hvis alt går vel resultere i 455 kliks pr. måned på denne Url alene.

Pænt – er det ikke?

Hvilke Keywords er relevante?

Det afhænger naturligvis helt af, hvem du er. De bedste keywords for din hjemmeside er ord, dine kunder bruger, når de gør, hvad du vil have dem til.

Vil du sælge dine produkter eller ydelser? Vil du dele din ekspertise via virksomhedsbloggen? Hvilke keywords bruger kunder for at finde varer og for at finde svar og merværdi som den, du tilbyder?

Det er ofte nær en umulig opgave at blive No. 1 på generiske søgeord. En top-placering på meget generelle vendinger sælger heller ikke nødvendigvis din vare.

Hvis du er urmager, er det ikke nødvendigvis ordet ’Ure’ du skal ligge i top på. Nøgleordet dækker over mekaniske ure, digital-ure, bornholmer-ure, gamle urer, nye urer, herreure, dameurer osv. osv. Du får mere trafik, hvis du når en top-placering, men det er langt fra sikkert, at trafikken er særlig kvalificeret – det vil sige, at dem, der besøger dig overhovedet er interesseret i at købe.

Så er det bedre at ligge N0. 1 på ‘eksklusive retro-ure for damer’, hvis det er det, du sælger og samtidig rangere højt på de enkelte modeller. Folk finder dig både, hvis ikke de kender brand’et, du sælger – men du ligger også parat til at tage mod deres ordre, hvis de allerede har lagt mærke til modeller i din kollektionen og går hjem og googler op på sagen.

Når jeg siger, at alt du har brug for, når du laver keywordanalyser, er en browser og et Excell-ark – så lad mig for en god ordens skyld korrigere med, at du selvfølgelig også skal have øje for, hvem dine kunder er og hvad de søger på for at købe varer som dine.

Hvis du ikke selv har mod på at kaste dig over keywordanalysen, kan du kontakte Keywordanalyse.dk.

Vi ordner det for dig.

Ring på 2078 0505 allerede i dag!

Dashboard

VN:F [1.9.20_1166]
Rating: 9.7/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.20_1166]
Rating: +1 (from 1 vote)
Sådan laver du keywordanalyse gratis, 9.7 out of 10 based on 3 ratings

{ 30 comments… read them below or add one }

Nickolass Jensen december 19, 2011 kl. 10:53

Hej Torben
Dette var en af de grundigste gennemganger af keywordanalyse jeg nogen gang har set. Man forstår at du er tekstforfatter og at du er glad for at skrive;-) Godt at du putter de tre tabeller ind , ellers ville det blive helt bogstavvælling for de fleste;-()
Det kunne være helt super at holde fokus lidt mere på konverteringer end på klik og trafik alene.
Jeg er ikke konge på visualisering og jeg ser at vi to har samme tendens. Men flere illustrationer ville være guld vært.
Rigtig god artikkel. Forresten, jeg lurer lidt på begrebet keywordanalyse, det både engelsk og dansk. Hedder det virkelig det på dansk? På norsk hedder det søkeordsanalyse. Eller nøkkelordsanalyse.
Hilsen fra en dansker i Norge.

Svar

Torben Slot Dabelsteen december 20, 2011 kl. 07:03

Hej Nickolass
Tak for kommentaren. Jeg aner, at du allerede er godt inde i sagerne.
Hvis du med konvertering mener søgeordenes relevans i forhold til varen, du sælger eller det, du vil have brugerne til at gøre på dit website – bliver det helt sikkert emne for et senere indlæg. Jeg skal lige have samlet lidt flere data for at udtale mig kvalificeret. Men det interesserer mig. Det er jo ultimativt her, du tjener pengene. Jeg skriver om det, så snart jeg har noget at sige.
Mht. ’keywordanalyse’ vs ’søgeordsanalyse’ vs ’nøgleordanalyse’ synes vi ikke enige om den rigtige betegnelse her i Danmark. Pt. har ’søgeordanalyse’ faktisk flest søgninger. Konkurrencen er tilmed lavere end på keywordanalyse.
– Hvorfor vælger du så ikke at optimere artiklen efter ’søgeordsanalyse’?
– Desværre var domænet søgeordsanalyse.dk ikke ledigt. Strategien med denne artikel er, at komme godt op under et ord, der matcher mit firmanavn. Jeg vil så andetsteds forsøge at positionere mig på ordet ’søgeordsanalyse’.

Svar

Nickolass december 20, 2011 kl. 14:46

Det tror jeg nok du skal klare;-) Jeg har selv fiklet lidt med den slags som du rigtignok bemærker, og det er ikke så forfærdelig mange søger på disse ord. Men det er stas at få dem som gør ind på siderne først;-) På sig bygger det dit brand.
Men når du laver et domæne med navnet er du med til at gøre konseptet kendt og forstået. Fortsætter du med denne slags indlæg vil det sikkert ikke tage så lang tid før flere begynder at søge efter keywordanalyse. Og så har du jo opnået en del. Smart.

Svar

Bodil Damkjær december 19, 2011 kl. 13:39

Hej Torben

Fantastisk god artikel. Tak for den.

Svar

Henrik Nielsen december 19, 2011 kl. 20:43

Hej Torben!

Denne artikel er noget af det bedste indenfor keywordanalyse jeg har læst længe!
Meget grundig og oplysende med rigtig gode eksempler på hvordan den skal laves.

Rigtig godt gået!

Svar

Potter december 20, 2011 kl. 15:19

Det er dejligt med et godt gennemarbejdet blogindlæg. Dem er der ved at være langt imellem – så tak for det.

Google Adwords Keyword Tool er et godt værktøj – men også vigtigt at huske hvor det er dataen kommer fra… så man ikke ser det som en “Google søgninger resultat” – men en “her er hvad andre har gjort i Google Adwords”.

Endnu engang: tak.

Glæder mig til at følge din blog.

Venligst
Potter

Svar

Torben Slot Dabelsteen december 20, 2011 kl. 21:43

Tak for kommentaren Potter. Jeg hører tit dine casts. Du har et fremragende koncept – måske det bedste blogger-koncept, jeg kender – og jeg er glad for dit besøg.
Jeg skal bare lige forstå dig rigtigt. GAKT viser da, hor mange søgninger, der er på ord – gør de ikke?
Når jeg indtaster et søgeord, viser GAKT så ikke – nogenlunde – hvor mange, der søger på det fordelt over et år?

Svar

Nicolas Zangenberg december 20, 2011 kl. 15:49

Hej Torben

Rigtig god artikel.

Det jeg godt kunne tænke mig er at få noget omkring købsadfærd med. Hvor i købsadfærden rammer den pågældende søgning.

Har man fokus på konvertering og leads, så er man tættere på en given konvertering. End hvis man blot søger generisk.

Du kommer selv lidt ind på det, når du skriver, at du ønsker at fokusere på søgningen “tekstfortatter søges” i stedet for blot at søge på tekstforfatter. Det er klart, at du er tættere på en konvertering fremfor, hvis der blev søgt på “hvordan blive tekstforfatter”, hvor man typisk rammer informationssøgeren.

Altså målretning af søgeord i forhold til nettets 4 typer brugere. Surferen, informationssøgeren, shopperen og køberen.

Svar

Torben Slot Dabelsteen december 20, 2011 kl. 22:12

Hej Nikolas.
Tak for dine nyhedsbreve, som jeg nyder godt af, hver gang du sender dem.
Jeg vil rigtig gerne skrive om surferen, info-søgeren, shopperen og køberen. Jeg har læst om de fire arketyper, men har igen ikke data til at beskrive dem ordentligt.
Hvis du har data – hvis du har ideer til et indlæg og lyst til at dele dem, vil jeg meget gerne mødes med dig. Enten kan du lede mig på vej (mod credentials). Eller også kan vi brainstorme ideen sammen og skrive en bombe af et indlæg.
Så vidt jeg ved, er arketyperne nævnt, men ikke grundigt beskrevet. Ville det ikke være fint med noget kort og godt? Jeg håber, du ringer eller skriver.

Svar

Nicolas Zangenberg december 20, 2011 kl. 22:25

Hej Torben

Jeg er i øjeblikket på inspirationstur i USA, hvor jeg står overfor at tale med nogle samarbejdspartnere, men jeg ringer lige til dig, når jeg kommer hjem.

Rigtig god jul og godt nytår.

Hilsen

Nicolas

Svar

Torben Slot Dabelsteen december 20, 2011 kl. 22:47

Yes. Glædelig jul

Svar

Jonas Karmark Kristensen december 23, 2011 kl. 15:14

Spændende artikel. Er selv først lige begyndt indenfor dette område, så godt med lidt inspiration og viden.

Svar

Marianne Steen januar 8, 2012 kl. 15:03

Til alle, der arbejder med mindre websites og sociale medier: Læs denne artikel, før du går i gang med dit første blogindlæg!

Denne artikel forklarer, hvordan man som enkeltperson/ freelancer/ iværksætter faktisk godt kan opnå at konkurrere med de store spillere.

Indenfor det sidste år har jeg holdt workshops i det, jeg kalder for “det sociale CV”; målet er at deltagerne har en lille medieplatform, der er søgeoptimeret i forhold til virksomheder og/ eller potentielt kommende kolleger hhv. chefer.

En af de indledende øvelser i workshoppen er at definere målgruppe og målsætning og dernæst nøgleord (til kategorier, tags og redaktionel SEO).

Din artikel er fuldstændig perfekt til dette formål, så jeg vil høre, om jeg må bruge den som fast indslag (med gyldig reference til dig)? Nu har jeg i hvert fald lagt et bogmærke på delicious i min stack “how to build and brand a social cv” og jeg vil også henvise til artiklen fra min blog (http://mysocialcv.wordpress.com).

Jeg har selv haft gode resultater med de metoder, du beskriver og har gennem flere år ligget nr. 1-2 indenfor min niche. Dog faldende idet, hyppig opdatering jo også har stor betydning. Jeg er nu ved at skifte nøgleord fra dansk til engelsk, og her er de værktøjer du henviser til og beskriver jo helt perfekte.

Jeg er spændt på at se, hvor “nichet” jeg skal gøre mine nye søgestrenge, nu hvor jeg skal konkurrere globalt og på engelsk.

5 stjerner fra mig og glad forventning om, at du også “lige” skriver om den redaktionelle SEO – altså om hvor ofte og hvor nøgleord skal indgå i posts, effekten af tags, H’er, links osv. 😉

Svar

Torben Slot Dabelsteen januar 8, 2012 kl. 17:00

Hej Marianne
Konceptet om det sociale CV lyder virkelig spændende, nu jeg læser om det på din hjemmeside. Du er selvfølgelig meget velkommen til at referere til artiklen. Mht. til den redaktionelle SEO er det hermed på plakaten under ideer til fremtidige indlæg. Tak for dine input.
Vh. Torben

Svar

Henning Birkeslund januar 17, 2012 kl. 16:19

Hej Torben
Har med fornøjelse læst din artikel og er gået igang med at analysere mine søgeord.
Men jeg har et lille problem. Som test har jeg anvendt et par eksempler fra din artikel for at se om jeg for de samme tal. Problemet er at det gør jeg kun delvist.
“Branding Storytelling” eller Intitle:”branding storytelling eller Inurl:”branding storytelling” returnerer nemlig henholdsvis 590 globale og 210 lokale søgninger på alle varianter.
Tallet 11.400 på søgning på Nøgleord eller vendinger fremkommer overhovedet ikke.
Så er spørgsmålet om det er en fejl 40 eller der er en indstilling jeg har overset.
Det vil være dejligt såfremt du kunne pege mig i den rigtige retning.
mvh
Hening Birkeslund

Svar

Torben Slot Dabelsteen januar 17, 2012 kl. 19:36

Hej Henrik
Tallene 590 og 210 findes via Google AdWords Keyword Tool og markerer antallet af søgninger (gennemsnitligt på et år) på ordene ‘branding storytelling’ hhv. globalt og lokalt i DK. Disse tal har intet at gøre med intitle- og inurl-søgninger. Sidstnævnte udføres i det almindelige Google-søgefelt.

Jeg har i øvrigt tjekket tallene og de passer stadig nogenlunde, dvs. “branding storytelling” giver 13.600 resultater – altså lidt flere end sidst, hvilket giver god mening, da nettet jo vokser hele tiden. Søgning på intitle:”branding storytelling” giver 105 resultater – på inurl:”branding storytelling” får du 121 resultater og på intitle:”branding storytelling” inurl:”branding storytelling” pt. 61 resultater – dvs. der er dukket flere sider op på nettet, siden jeg skrev artiklen, der indeholder ordene ‘branding’ og ’storytelling’ på samme tid. Tilgengæld findes færre sider pt., der bruger begge ord i hhv. titel og url og i både titel og url.

Konklusionen må være, at selvom, der findes flere sider at konkurrere med, er færre af den optimeret efter nøgleordene. Umiddelbart tyder det på, at det er blevet en bitte lille smule lettere at ranke på ordene – hvis ikke i toppen så i bunden af søgeresultaterne.

Håber, det giver mening for dig.
Vh. Torben

Svar

Morten Matras januar 30, 2012 kl. 04:51

Super artikel.

Fedt at få hele gennemgangen og ikke mindst super at kunne bruge simple gratis software til sagen.

Hos LeadDoubler.com laver vi software til online leadgenerering. Et af vores mest centrale værktøjer er vores evne til at lave online beregnere ved at uploade et regneark og integrere den på en landing page for at generere leads.

Vi vil gerne lave en integration af metoden beskrevet i artiklen i vores software, men har tøvet fordi vi egentlig tror den findes online. Har du set sådan et stykke software, der på basis af nogle keywords kan rangere dem som du beskriver.

Hvis I vil vi gerne høre fra dig for at få noget feedback og sparring om emnet.

Svar

Torben Slot Dabelsteen januar 30, 2012 kl. 07:09

Hej Morten
Spændende!

Jeg tror ikke, den software findes. Der findes masser af keyword tools, som foretager konkurrenceberegninger automatisk, men ingen af dem foretager egentlige søgninger på Google eller har direkte adgang til Googles data.

Problemet er, at Google ikke tillader automatiserede søgninger. Efter 50 eller 100 søgninger skal du indtaste en captcha, som verificerer, at du ikke er en maskine.

Hvis din software kan klare 50 søgninger automatisk, sende en besked til brugeren om at indtaste captcha for at komme videre, ville det imidlertid også være fint. Alligevel ville Google med tiden opdage, at der foregår misbrug af tjenesten. Hvis det sker, vil software kategoriseres som Black Hat. Forhandleren af software, hvis ikke brugeren, vil i så komme i alvorlige problemer fx med bandlysning fra Google.

Jeg har dog selv tænkt den samme tanke. Det tager jo lang tid at udføre alle disse søgninger.

Jeg tænker, at det måske kan være meget godt at lave software og bruge den in house, men jeg tror, du kommer i problemer, hvis du begynder af sælge den via dit website.

Hvis andre her på bloggen har input til sagen, må I meget gerne kommentere.

Svar

Kirsten Ebbesen maj 31, 2012 kl. 10:02

Hej Torben

Tak for en meget udførlig guide til søgeordsanalyse, som jeg allerede har haft glæde af i forbindelse med et totalt redesign af en hjemmeside.
Det er nemlig så vigtig at finde sine nicheord, hvis ikke man vil op og smide kassen i Adwordsreklamer for at komme til tops i de mest oplagt branche-søgeord. Det sander man hurtigt, når konkurrencen på nogle ord er stor.

Men som du nævner, så skal man ikke nødvendigvis ligge sig i slipstrømmen af hvad eens konkurrenter gør – bare fordi de mener at have fundt “de vise søgeord”, så er det ikke altid det kunderne rent faktisk taster ind på google.dk når de skal søge information.

Jeg ser frem til at komme i gang med analysen.

Svar

Tom Christensen januar 7, 2014 kl. 18:37

Super interessant læsning – tak for det, jeg lærte faktisk ikke så lidt af det :)

Svar

Stefan januar 7, 2014 kl. 22:59

Hej Torben. Tak for en virkelig velskrevet artikel. Jeg troede jeg havde helt styr på SEO. Men har lige lært noget mere, jeg takker mange gange :)!
Godt arbejde

Svar

Torben Slot Dabelsteen januar 13, 2014 kl. 17:12

Tak Tom og Stefan. Dejligt at høre, at I kan bruge den

Svar

Tim t marts 3, 2014 kl. 15:38

Hej Torben.
Når man lige læser det igennem, er det faktisk helt vild nemt at forstå. Mange tak.
Har tilmeldt mig nyhedsbrevet, håber på flere guldkorn :)!

Svar

Mikkel november 16, 2014 kl. 02:36

Hej Torben.

Spændende artikel!
Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor jeg ikke får de samme tal som dig, når jeg bruger Google Keywords Tool til at lave søgeordsanalyse på de samme ord som dig. F. eks får jeg kun 70 gennemsnitlige månedlige søgninger (globalt) på “branding storytelling”, hvor du får 590. Det er det samme ved alle de andre søgeord; jeg får konsekvent væsentlig mindre tal end dig.

Håber du kan fortælle mig, hvad jeg gør galt?
Mvh. Mikkel.

Svar

Mikkel november 16, 2014 kl. 02:43

Hej Torben.

Spændende artikel!
Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor jeg ikke får de samme tal som dig, når jeg bruger Google Keywords Tool til at lave søgeordsanalyse på de samme ord som dig. F. eks får jeg kun 70 gennemsnitlige månedlige søgninger (globalt) på “branding storytelling”, hvor du får 590. Det er det samme ved alle de andre søgeord; jeg får konsekvent væsentlig mindre tal end dig.

Håber du kan fortælle mig, hvad jeg gør galt?

Svar

Torben Slot Dabelsteen april 21, 2015 kl. 11:46

Hej Mikkel
Siden jeg skrev indlægget, har Google lavet ‘Google Adwords Keyword Tool’ om til ‘Google Keyword Planner’. Det har også betydet, at tallene har ændret sig. I øjeblikket viser redskabet antallet af søgninger i Exact Match, mens de før viste søgninger i Fleksibel Machtype. Du kan Google disse matchtypes og finde ud af, hvad de betyder. Det er forklaret mange steder – fx her: https://support.google.com/adwords/answer/2497836?hl=en
Vh. Torben

Svar

Jaleel Massør februar 20, 2015 kl. 00:09

Kan du hjælpe med at lave en KW analyse, der skal bruges som udgangspunkt for fokuseret content marketing?

Svar

Kursus juli 9, 2015 kl. 16:00

Selvom det er et ældre indlæg er det stadig meget brugbart til at få startet med søgeordsanalyse.

Tak for det! :)

Svar

Lene Vestergaard februar 3, 2016 kl. 14:59

Fin artikel Torben. Den har opklaret flere mysterier for mig, der er en absolute beginner inden for søgeordsanalyse.

Jeg savner dog lidt flere illustrationer. Bare for at vide præcist hvad du henviser til. F.eks skriver du i afsnittet “Kort om funktioner i Google Adwords Keyword Tool”:
Brug feltet ’Websted’ og få ideer til nøgleord ved at lade redskabet foreslå dem ud fra en bestemt url.
Brug feltet ’Ord eller udtryk’ og få ideer til nøgleord ved at lade redskabet foreslå alternativer til bestemte ord eller vendinger.
Det er sikkert bare mig, der er lidt langsom, men jeg kan ikke finde de steder i GAKT!! eller er det fordi GAKT er blevet ændret, siden du skrev denne artikel?

Måske du kan få lyst til at skrive en ny artikel om søgeordsplanlægning, hvor du bogstaveligt talt tager læserne i hånden og slavisk gennemgår fremgangsmetoden inkl. skærmbilleder af de forskellige trin i GAKT. Det vil være et hit!

mvh. Lene

Svar

Torben Slot Dabelsteen februar 3, 2016 kl. 16:13

Hej Lene
Tak for din kommentar.
Google Keyword Planner ændrer sit interface ganske ofte og det er svært at følge med med screenshots og beskrivelser. I øjeblikket lyder felterne således:

Indtast ét eller flere af følgende:

Dit produkt eller din tjeneste (=få ideer til nøgleord ved at lade redskabet foreslå alternativer til bestemte ord eller vendinger.)
FELT TIL INDTASTNING: Eksempelvis blomster eller brugte biler

Din landingsside (=få ideer til nøgleord ved at lade redskabet foreslå dem ud fra en bestemt url.)
FELT TIL INDTASTNING: http://www.example.com/side

Din produktkategori (=NYT FELT, der ikke er beskrevet i mit indlæg, men som bruges når du optimerer produktkategorier i en webshop)
FELT TIL INDTASTNING: Indtast eller vælg produktkategori

Der kommer nok ikke et indlæg om Google Keyword Planner (den nye betegnelse for GAKT) med sceenshots osv. fra min hånd, da jeg nutildags bruger forskelligt software til at hjælpe med søgeordsanalysen. Med pålideligt software går det lidt hurtigere at lave den. Alligevel spiller mange af indlæggets pointer stadig en rolle, når jeg laver analysen. Derfor er indlægget også stadig brugbart.

Glad for, at du kunne bruge det.
Vh. Torben

Svar

Leave a Comment

{ 2 trackbacks }

Om forfatteren


Journalist og cand. mag., Torben Slot Petersen driver til dagligt Keywordanalyse.dk, som er et SEO-bureau fra Hillerød, Nordsjælland, der laver søgemaskineoptimering og SEO-tekster for små og mellemstore virksomheder.

Læs mere om forfatteren og bureauet her

Previous post:

Next post: