En søgeordsanalyse viser dig, hvad der skal til for at ligge øverst på relevante søgeord. Det er søgeordsanalysen, der sikrer, at din SEO får effekt. Den giver dig også indblik i, hvilken Return of Investment (ROI), du kan forvente ved søgemaskineoptimering af din hjemmeside. Uden den famler du blinde
Alle brancher er repræsenteret på Internettet. Med få undtagelser har alle virksomheder en hjemmeside.
Indtil midten af 00’erne brugte langt de fleste den som et visitkort. Hjemmesiden var stedet, hvor kunder og leverandører kunne finde oplysninger om virksomheden.
Siden da bruges den i højere og højere grad til at få nye kunder og skabe mere salg, dvs. som et aktivt markedsføringsredskab, der garanterer større omsætning og profit.
Her taler jeg ikke kun om web-shops, der udnytter Internettet til e-handel. Også virksomheder, der ikke har en webshop – folk, der sælger ydelser i stedet for produkter, bruger hjemmesiden i deres markedsføring.
Mulighederne for aktiv markedsføring er mange. Virksomheden kan benytte sig af bannerreklamer, Adwords, sociale medier til branding og reklameformål. Kampagnens succes afhænger i første omgang af, hvor mange nye kunder, der kommer til. Nye kunder afhænger igen af, hvor mange potentielle kunder, der finder virksomheden på Nettet, tjekker den ud og falder for virksomhedens tilbud.
Et stort Adwords-budget hjælper dig effektivt til mere trafik. Bannerreklamer også. Og hvis du forstår at omsætte trafikken til salg, er du rigtig godt kørende.
En god strategi for, hvordan alt, du publicerer, får en placering i søgemaskinerne, der giver klik og sælger varen – fungerer i mixet med alle former for online marketing. For at sige det poetisk er den en flamme i alle dine publikationer, der skinner nu – og som stikker ud i både fremtiden og i fortiden.
Nogle gange hører vi noget ude i byen. Nogle gange ved vi ikke præcist, hvad vi leder efter. Nogle gange kan vi ikke lige finde det igen, når vi har klikket os væk.
En søgeords-strategi gør alt, du publicerer lettere at finde. Den virker på aktuelle kampagner, fordi den skaber mere eksponering. Den virker i fremtiden, hvor det, du publicerer, lander engang. Den virker fra fortiden, hvor dit materiale atter sætter dagsordenen, fordi det bliver fundet i dag.
Det gælder ikke længere om at producere meget materiale, hvis du vil findes. Rygtet siger, at mængden af materiale, som i dag publiceres pr. 48 timer matcher mængden af alt materiale, der blev publiceret fra tidernes morgen til 2003. Internettet er alt for stort og det vokser som The Big Bang.
Når du har dine nøgleord – få eller et fleksibelt system af sprogbrug, der matcher brugernes søge-mønster. Kun da kan du fastholde din præsens online i tidens slipstrøm.
Derfor bør søgevenlig tekst-produktion indarbejdes i al kommunikation og markedsføring. Optimering af tekst efter nøgleord bør være en rutinesag på linje med, at du gemmer tingene på din harddisc, før du slukker computeren.
Hvorom alting er opsummeres forudsætningen for søgevenlig tekstproduktion ved begrebet søgeordsanalyse.
Markedsføring uden annoncering
Aktiv markedsføring på Nettet behøver ikke kun være reklamevirksomhed og en vedvarende udgift.
I det mindste parallelt med banners, Adwords og anden online marketing, der hviler på kontinuerlige udgifter til Facebook, Google, Ekstrabladet og andre – bør virksomheden have pinlig godt kendskab til nøjagtig de søgeord, der er relevante for forretningen og som den har en realistisk mulighed for at blive fundet på af målgruppen.
For en lille hjemmeside kan det være 3-5 afgørende nøgleord. For en stor hjemmeside, der hele tiden vokser bliver det et fleksibelt netværk af begreber. Ligegyldig, hvem du er, bør søgeord, netop du vil positionere dig på, ligge i baghovedet, når du skriver og publicerer på din hjemmeside.
Kendskabet til dine nøgleord giver dig mulighed for at indarbejde en redaktionel rutine, der gør dig søgbar over hele den kommunikative linje.
Rediger dit tekstmateriale efter søgeordene – og du vil dukke op hos folk, der søger på din niche, din info og din vare.
Søgeordsanalysens værdi bevist! 1.- 5. link i Google får 70 % kliks
Men hvad betyder det så for en virksomhed eller organisation at ligge øverst i søgemaskinerne?
Det giver grafen et indtryk af. Den illustrerer, hvor mange klik i gennemsnit, som links får, der dukker op på 1.-20. resultat-position i Google – det vil sige på de to første resultatsider, du møder efter din søgning.
Grafen viser, at det første link, folk møder i søgninger på Google, får næsten 35 procent af alle klik, som søgninger på ordet eller vendingen giver i alt.
Det svarer til samme antal klik som links fra 2.-5. position får.
Det største fald i kurven (143 procent) findes mellem 10. og 11. position, hvor brugeren går fra første til anden resultatside i Google. De nederste links på anden resultatside, får så godt som ingen kliks – det vil sige under 1 procent i alt.
Søgeordsanalysen viser, hvad skal der til for at ligge øverst?
Der findes ingen magi, som får din hjemmeside, landingspages eller information til at ligge øverst på søgeord, der er specielt relevante for dig.
Men du kan faktisk via en søgeordsanalyse finde frem til ord, potentielle kunder søger på – ord, som du har en reel chance for at blive fundet på – ord, som du har den bedste chance for at drage forretningsmæssig nytte af.
Hvis de indarbejdes i den redaktionelle linje for tekster til din hjemmeside, bliver du ikke længere tilfældigvis fundet. Du går målrettet efter det.
Søgeordsanalysen – det, der også kaldes keywordanalysen – fortæller dig, hvad du skal gøre og hvad der skal til for at ligge helt i toppen og høste resultatet.
Tag søgeordsanalysen til dig.
Gør skrivning efter keywords til rutine.
Tættere på søgeordsanalysen
En søgeordsanalyse viser dig, hvad der skal til for at ligge øverst på relevante søgeord. Den sammenholder antal søgninger på et nøgleord med søgeresultater på ordet. Den medregner antal gange, ordet optræder i titlen på Internetsider, i url og i begge dele på engang. Den sammenholder med antal backlinks, som dine konkurrenter har – og bruger række andre målbare parametre, som har indflydelse på søgemaskinernes indeksering af Nettet.
Søgeordsanalysen bygger ikke på faste og almengyldige love. Hvis analysen var eksakt videnskab, skulle vi have kendskab til søgemaskinernes algoritme, men den holder Google, Yahoo og andre af gode grunde for selv.
Alligevel kan vi gisne om algoritmen på baggrund af erfaring med søgemaskineoptimering. Vi ved ikke præcist, hvordan den er skruet sammen, men vi ved, at title tag, Url, backlinks osv. spiller ind, når søgemaskinerne indekserer og rangerer relevante links under ordene, du taster ind i søgefeltet.
Det kan vi teste os til.
Da en tjeneste som Google præsenterer mere eller mindre eksakte data for søgeresultater, antal søgninger, ord i title tags og Url’er, kan vi temmelig præcist, regne os frem til, hvad der skal til for at komme øverst blandt resultaterne på netop de søgeord, der er relevante for din virksomhed.
Søgeordsanalysen angiver den redaktionelle linje
Det er næsten ligeså svært at skrive efter nøgleord som ikke at gøre det. Det er rutine. Det indøves uden problemer med en lille smule guidence.
Søgeordsanalysen viser dig relevante søge/nøgleord, som det er realistisk at blive fundet på og som brugerne søger på, når de er på udkig efter varer som dine. Når keywords er fundet, skal der lægges en redaktionel strategi, der fastsætter, hvordan du og dit team bruger ordene i nyt materiale og i relevant materiale, I allerede har publiceret på hjemmesiden.
Er du mellemstor eller stor virksomhed? Målet kunne være optimering af landingpages og info omkring et produkt, du lancerer. Søgeordsanalysen viser dig, hvordan målgruppen finder dig. Søgeordene, den finder, glider let ind i det skriftlige materiale, som kampagnen hviler på, hvis redaktøren ved, hvad han gør.
Ejer du en lille virksomhed? Målet kunne være at få din hjemmeside til at ligge i top 3 på tre relevante søgeord. Midlet – omredigering af 3 x 5 tekster efter nøgleordene – tekster, der allerede ligger på hjemmesiden. Dertil, at webredaktøren uddannes i at skrive nyheder, salgstekster og andet efter nøgleord på et kursus, der varer fra et par timer til en dag.
Vi taler ikke om ‘keyword stuffing’!
Når du skriver efter nøgleord, betyder det ikke, at du kun skriver tekster, hvori nøgleordene forekommer.
Den redaktionelle strategi sikrer blot, at nøgleordene bruges, så ofte som muligt – men kun, hvor det giver mening.
Keyword stuffing virker irriterende på læseren. Google er ekspert i at opdage den. Hvis du stopper dine artikler med keywords i en grad, der virker unaturlig, bliver du opdaget og nedrangeret.
Kunderne skal heller ikke kun kunne finde dig på Nettet. De skal falde for mer-værdien og produktet, du sælger. Det gør de ikke, når du præsenterer dem ensformigt og monotomt.
Tricket er, at redigere artiklerne efter dine keywords uden, at målgruppen opdager det.
Sådan skriver du efter nøgleord
Her er et eksempel på en tekst før og efter, at den er rettet til primært efter nøgleordene ‘historiefortæller’ og ‘tekstforfatter søges‘ – og sekundært efter vendingerne ’udlicitering kommuner’ og ’reklame tekster’:
FØR:
<h2>Udbudte skrive-gigs for digtere</h2>
<b>Kære digter. </b>
Der er brug for dig. Nedenfor ser du virksomheder og organisationer, der udbyder skriveopgaver, som du kan hjælpe dem med.
Samtidig tjener du penge på din skrivekunst.
Som poet kan du finde på slogans, der tænker i nye baner – som siger, hvad vi før har hørt, men tusind gange overhørt.
Du kan forfatte tekster og finde på spøjse ideer til kampagner, som er frække og snu, malende og som siger det hele i en kort vending.
Det er det, poeten kan og ingen kan det som poeten.
Hvis du vil leve af din krøllede hjerne, hjælper PalePoets dig på vej.
Lad dine ideer blive brugt i reklamer og storytelling, som virksomheder og organisationer udbyder på PalePoets.com!
Giv dit bud og husk
… en bleg digter i tårnet kommer hurtigt til at sulte.
EFTER:
<b>Kære digter</b>
Historiefortæller og tekstforfatter søges!
Nu er der brug for dig.
Nedenfor ser du ildsjæle, virksomheder, organisationer og kommuners udlicitering af skriveopgaver, som du kan hjælpe dem med og samtidig tjene på din skrivekunst.
Som poet kan du finde på slogans, der tænker i nye baner – eller siger, som vi før har hørt, men tusind gange overhørt.
Du kan fortælle historier og kultur-formidle. Du kan skrive reklame-tekster og finde på spøjse ideer til kampagner, som er frække og snu, malende og som siger det hele i én kort vending.
Det er det, poeten kan og ingen kan det som poeten.
<h2>Historiefortæller og tekstforfatter søges</h2>
Den blege digter i tårnet kommer hurtigt til at sulte.
Hvis du vil leve af din krøllede hjerne, hjælper PalePoets dig på vej.
Brug dine talenter som historiefortæller og tekstforfatter. Lad <i>dine ideer</i> blive brugt i tekster til reklame og storytelling, som ildsjæle, virksomheder og kommuner har i udlicitering på PalePoets.com!
*
Eksemplet findes på et af mine sites.
Som du ser, skal der kun få og små justeringer til, før du får brugt vendingerne, der udgør dine nøgleord rigtig meget.
I denne korte tekst på én af PalePoets.com’s sider, bruger jeg de primære nøglevendinger fem gange og tilmed i overskrifterne. De sekundære bruges i alt tre gange i en tekst, der fylder lidt over 150 ord.
Url’en, som teksten bruges på, er en kategoriside. Kategorisider vokser, som flere og flere enkeltsider underordnes kategorien. Flere og flere gange vil keywords dukke op, som der oprettes nye enkeltsider med nye udliciteringer, der går igen under ‘Udbud’ i resumeform. Hvis resumeerne krydres med nøgleord, vil kategorisiden med sikkerhed opnå en topplacering i søgemaskinerne på de primære og sandsynligvis også de sekundære nøgleord.
Siden vil blive ved med at få gennemsnitligt 35 % procent klik blandt de 870 brugere pr. måned, der søger på de primære nøgleord og de 430, som søger på nøgleordene ’reklame tekster’ og ’kommuner udlicitering’. Hvis alt går vel, giver det en samlet trafik til siden på 455 hits pr. måned.
Læs, hvordan man gør. Læs om søgeordsanalysen, der ligger til grund for research af nøgleord og redigering af teksten.
{ 0 comments… add one now }
{ 1 trackback }